INFORMATOR DLA PRZEDSIĘBIORCÓW DOTYCZĄCY SPRAW ZWIĄZANYCH BEZPIECZEŃSTWEM I HIGIENĄ PRACY
1.Szkolenia BHP ( wstępne i okresowe)
Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974r:
Nie można dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
• pracodawca jest zobowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzić okresowe szkolenia w tym zakresie w czasie pracy i na swój koszt,
• pracodawca jest zobowiązany zaznajamiać pracowników z przepisami i zasadami bhp dotyczącymi wykonywanych przez nich prac oraz wydawać szczegółowe instrukcje i wskazówki dotyczące bhp na stanowisku pracy,
• zapoznanie się z przepisami i zasadami bhp pracownik jest zobowiązany potwierdzić na piśmie.
Szkolenie w zakresie bhp – wstępne
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 62, poz. 285).
- szkolenie wstępne obejmuje:
- szkolenie wstępne ogólne - instruktaż ogólny ( prowadzony przez pracownika służby bhp, Czas trwania:3 x 45 min)
- szkolenie wstępne na stanowisku pracy - instruktaż stanowiskowy, ( czas trwania: 8 x 45 min dla stanowisk robotniczych , 2 x 45 min dla stanowisk administracyjno-biurowych)
• szkolenie wstępne przeprowadzane jest według programów opracowanych dla poszczególnych grup (stanowisk).
Szkolenie wstępne w zakresie bhp – instruktaż ogólny
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 62, poz. 285 )
- instruktaż ogólny - przed dopuszczeniem do wykonywania pracy - przechodzą wszyscy nowo zatrudnieni pracownicy, a także studenci odbywający praktyki studenckie i uczniowie szkół zawodowych odbywający praktyczną naukę zawodu w zakładzie pracy,
• instruktaż ogólny prowadzą pracownicy służb bhp.
2.Instruktaże stanowiskowe
Szkolenie wstępne w zakresie bhp – instruktaż stanowiskowy
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 62, poz. 285)
Instruktaż stanowiskowy przeprowadza się przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na określonym stanowisku pracy dla:
• pracowników produkcyjnych i innych, których charakter pracy będzie się wiązał z bezpośrednimi kontaktami z produkcją, jej kontrolą lub z narażeniem na zagrożenia zawodowe,
• pracowników przenoszonych na wyżej wymienione stanowiska oraz zatrudnionych na tych stanowiskach w przypadku zmiany procesu technologicznego, wprowadzenia substancji szkodliwych dla zdrowia czy nowych narzędzi, maszyn i innych urządzeń itp.,
• uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu oraz studentów odbywających praktyki studenckie.
Instruktaż stanowiskowy przeprowadza osoba kierująca pracownikami, wyznaczona przez pracodawcę, posiadająca odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe , która odbyła szkolenie bhp dla osób kierujących pracownikami.
3.Częstotliwość szkoleń i ich formy
Szkolenie prowadzone dla | Szkolenie wstępne ważne na okres | Szkolenie okresowe | Forma szkolenia | |||
Instruktaż przed zatrudnieniem | Pierwsze szkolenie do….m-ca | Ilość godzin
szkolenia |
Częstotliowość szkoleń raz na ….lat | |||
Ogólny min 3 godz. | Stanowiskowy min 8 godz. / dla stanowisk adm-biurowych 2h/ | |||||
Pracodawców | - | 6 | 16 | 5 | Kurs. seminarium samokształcenie kierowane | |
Pracodawcy wykonujący zadania służby BHP | - | 6 | 64 | 5 | Kurs, seminarium samokształcenie kierowane | |
Pracowników służby BHP | 6 miesięcy | 12 | 32 | 5 | Kurs, seminarium samokształcenie kierowane | |
Osób kierujących pracownikami | 6 miesięcy | 12 | 16 | 5 | Kurs, seminarium samokształcenie kierowane | |
Pracowników inżynieryjno-technicznych | 12 miesięcy | 12 | 16 | 5 | Kurs, seminarium samokształcenie kierowane | |
Pracowników administracyjno-biurowych | 12 miesięcy | 12 | 8 | 5 | Kurs, seminarium samokształcenie kierowane | |
Pracowników na stanowiskach robotniczych | 12 miesięcy | 12 | 8 | 3
lub 1 ( jeśli występuje praca w szczególnych zagrożeniach) |
Instruktaż na stanowisku pracy +wykład | |
4.Badania lekarskie( wstępne, okresowe , kontrolne)
badaniom lekarskim profilaktycznym (badania wstępne, okresowe i kontrolne) podlegają wszyscy pracownicy,
art. 229 Kodeksu Pracy; rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 69, poz. 332,z późn. zm. oraz z 2001 r. Nr 37, poz. 451)
Badania profilaktyczne:
badania wstępne,
- osoby przyjmowane do pracy,
- pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowisko pracy
- inni pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.
Badaniom tym nie podlegają osoby przyjmowane ponownie do pracy u danego pracodawcy na to samo stanowisko lub na stanowisko o takich samych warunkach pracy
Badania okresowe
- wszyscy aktualnie zatrudnieni pracownicy (w ściśle określonych terminach, ustalonych przez właściwego lekarza w porozumieniu z pracodawcą),
- pracownicy, zatrudnieni w warunkach narażenia na działanie substancji i czynników rakotwórczych lub pyłów zwłókniających:
- po zaprzestaniu pracy w kontakcie z tymi substancjami, czynnikami lub pyłami
- po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli zainteresowana osoba zgłosi wniosek o objęcie takimi badaniami
badania kontrolne,
- pracownicy, których niezdolność do pracy spowodowana chorobą trwała dłużej niż 30 dni
5.Ocena ryzyka zawodowego.
Art. 226 Ustawy z dnia 26.04.1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
- 39 ust. 1 rozporządzenia MPiPS z dnia 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów BHP (tekst jednolity: Dz.U. z 2003 r., Nr 169, poz. 1650)
Pracodawca jest obowiązany oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe, występujące przy określonych pracach, oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko.
Ryzyko zawodowe – to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą powodujących straty w szczególności wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy
6.Instrukcje bhp stanowiskowe, urządzeń oraz maszyn.
(Dz. U. Nr 191, poz. 1596 z późn. zm.)
Pracodawca powinien udostępnić tę instrukcję pracownikowi, który będzie obsługiwał dane urządzenie lub maszynę, np. podczas instruktażu stanowiskowego. Obowiązek opracowania instrukcji obsługi i przekazania jej użytkownikowi maszyny lub urządzenia jest sformułowany również w przepisach w sprawie wymagań zasadniczych.
DZ.U. 2008 nr 199 poz. 1228
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn |
Instrukcja stanowiskowa jest częścią składową większego zbioru instrukcji BHP, które pracodawca zobowiązany jest udostępnić swoim pracownikom. Jest to zbiór reguł dotyczących sposobu bezpiecznego wykonywania pracy na danym stanowisku. Wskazuje pracownikowi jak wykonywać pracę zgodnie przepisami i zasadami BHP i unikać zdarzeń wypadkowych.
Pracodawca powinien zapewnić pracownikom dostęp do informacji, w tym pisemnych instrukcji obsługi, dotyczących użytkowania maszyn i urządzeń . Instrukcje powinny zawierać co najmniej informacje dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie warunków użytkowania maszyn, urządzeń występowania możliwych do przewidzenia sytuacji nietypowych i praktyki użytkowania maszyn i urządzeń
7.Przydział odzieży i środków ochrony indywidualnej . Wypłata ekwiwalentu
Środki ochrony indywidualnej
• pracodawca dostarcza pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informuje o sposobach posługiwania się tymi środkami,
•pracodawca dostarcza środki ochrony indywidualnej, które uzyskały certyfikat na znak bezpieczeństwa, zostały oznaczone tym znakiem oraz posiadała deklarację zgodności z obowiązującymi normami,
•rodzaje środków ochrony indywidualnej, których stosowanie na określonych stanowiskach pracy jest niezbędne, określa pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub przy jej braku z pracownikami wybranymi w tym celu przez załogę,
• pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy.
Ustawa Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974 r./tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr.21, poz.94 z późn. zm./
Odzież i obuwie robocze
- pracodawca dostarcza pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:
- jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu
- ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy
•rodzaje odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach pracy jest niezbędne, określa pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub przy jej braku - z pracownikami wybranymi w tym celu przez załogę,
•pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez odzieży i obuwia roboczego przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy.Ustawa Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974r./tekst ujednolicony Dz. U. z 1998 r.NR.21,poz.94 z pózn .zm./
8.Wypadki przy pracy ( dokumentowanie wypadków ) + prowadzenie rejestrów wypadków przy pracy, w drodze do i z pracy, podejrzeń o choroby zawodowe.
Wypadek w drodze do i z pracy
to zdarzenie nagłe wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana. Jednak uważa się, że wypadek nastąpił w drodze do pracy lub z pracy, mimo że droga została przerwana, jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona i jej czas nie przekraczał granic potrzeby, a także wówczas, gdy droga, nie będąc drogą najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.
Dz.U. 2002 nr 237 poz. 2015
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania.
Wypadki przy pracy
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzna, które nastąpiło w związku z pracą:
•podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności albo poleceń przełożonych,
•podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności w interesie zakładu pracy, nawet bez polecenia,
• w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji zakładu pracy, w drodze miedzy siedzibą zakładu pracy a miejscem wykonywania obowiązku, wynikającego ze stosunku pracy.
Ustawa z dnia 12 czerwca 1975r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst ujednolicony :Dz. U. z 1983 r. Nr.30, poz. 144 z późn. zm./
Świadczenia z. tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
• jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu
• jednorazowe odszkodowanie dla rodziny z tytułu śmierci pracownika lub rencisty
• renta inwalidzka
• renta rodzinna
• odszkodowanie za przedmioty utracone lub uszkodzone wskutek wypadku przy pracy
• świadczenia wyrównawcze
Ustawa z dnia 12 czerwca 1975r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst ujednolicony :Dz. U. z 1983 r. Nr.30, poz. 144 z późn. zm./
Postępowanie powypadkowe
•miejsce wypadku pracodawca obowiązany jest zabezpieczyć do czasu ustalenia jego okoliczności i przyczyn.
•okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy bada zespól powypadkowy,
•zespół powypadkowy sporządza protokół nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku.
•protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca, nie później jednak niż w ciągu 5 dni od dnia jego sporządzenia.
•protokół powypadkowy z załącznikami przechowuje się w aktach zakładu przez 10 lat.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy /Dz. U. NR.115,poz.744/
Rejestracja wypadków
Zakład pracy obowiązany jest prowadzić rejestr wypadków.
Rejestr wypadków powinien zawierać:
- imię i nazwisko poszkodowanego,
- miejsce i datę wypadku,
- skutki, datę sporządzenia protokołu powypadkowego,
- stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy, krótki opis okoliczności wypadku,
- datę przekazania wniosku do ZUS,
- informację o wypłaconych świadczeniach lub o przyczynach pozbawienia tych świadczeń
oraz
- inne okoliczności wypadku, których zamieszczenie w rejestrze jest celowe,
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy Dz. U. Nr. 115,poz.744/ .
Choroby zawodowe
- choroby zawodowe są to choroby określone w wykazie chorób zawodowych, jeżeli spowodowane zostały działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia, występujących w środowisku pracy;
- w razie podejrzenia choroby zawodowej u pracownika -zakład społecznej służby zdrowia, lekarze oraz zakład pracy zatrudniający pracownika mają obowiązek skierować go do zakładu społecznej służby zdrowia, właściwego do rozpoznawania chorób zawodowych, dołączając posiadaną dokumentacje lekarską;
-na podstawie orzeczenia lekarskiego właściwy ze względu na siedzibę zakładu pracy inspektor sanitarny wydaje decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzje o braku podstaw do jej stwierdzenia.
Rozporządzenie Rady Ministrów Ministrów z dnia 18 listopada 1983r. w sprawie chorób zawodowych /Dz.U.Nr.65,poz.94 z późn. zm./
9.Programy szkoleń
Programy szkolenia wstępnego oraz szkolenia okresowego, określające szczegółową tematykę, formy realizacji i czas trwania szkolenia, dla poszczególnych grup stanowisk opracowuje pracodawca lub w porozumieniu z pracodawcą - jednostka, o której mowa w § 4 ust. 1, na podstawie ramowych programów szkolenia.
Programy szkolenia powinny być dostosowane do rodzajów i warunków prac wykonywanych przez uczestników szkolenia, a ich realizacja powinna zapewnić spełnienie wymagań określonych w §3
Programy szkolenia, na podstawie których były prowadzone aktualne szkolenia pracowników, powinny być przechowywane przez pracodawców.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z dnia 18 sierpnia 2004 r.)
10.Regulamin pracy
Regulamin pracy jest wewnątrzzakładowym źródłem prawa pracy, ustalającym – zgodnie z treścią art. 104 par. 1 kodeksu pracy – organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Nie jest jednak samodzielnym źródłem prawa pracy. Może on bowiem regulować treść stosunków pracy jedynie w zakresie określonym przepisami ustawy. Zakres przedmiotowy regulaminu pracy został określony w art. 1041 par. 1 i 2 k.p.
11.Pomiary oraz rejestr czynników szkodliwych na stanowiskach pracy
Terminowość pomiarów ( od czego zależy) . Rodzaje pomiarów ( zapylenie, hałas, drgania, czynniki chemiczne, oświetlenie, mikroklimat)
Nie później niż w ciągu miesiąca od daty uruchomienia zakładu pracy należy dokonać pomiaru parametrów (stężenia, natężenia) szkodliwych czynników fizycznych, chemicznych lub biologicznych, jeżeli występują w firmie lub zachodzi takie przypuszczenie. Obowiązki takie nakłada rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 73, poz. 645 z późn. zm.). Wyniki pomiarów nie mogą być ukrywane, należy o nich poinformować wszystkich pracowników.
Pomiary czynników szkodliwych
•pracodawca jest zobowiązany przeprowadzać na swój koszt badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrować i przechowywać wyniki tych badań i pomiarów oraz udostępniać je pracownikom,
•badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, występujących w środowisku pracy, mogą być wykonywane przez laboratoria:
- Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
- jednostek badawczo-rozwojowych w dziedzinie medycyny pracy i Centralnego Instytutu Ochrony Pracy,
- akredytowane zgodnie z przepisami o badaniach i certyfikacji,
- upoważnione przez państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia i opieki Społecznej z dnia 9 lipca 1996r.
w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy
/Dz. U. Nr 86, poz.394
Częstotliwość badań i pomiarów
w zależności od wysokości stężenia lub natężenia
Lp. | Wartości stężeń i natężeń | Częstotliwość badań i pomiarów |
1. | Powyżej 0,5 wartości NDS/NDN | 1raz w roku |
2. | Od 0,1 do 0,5 wartości NDS/NDN | 1raz na 2 lata |
3. | Zmiany | W każdym przypadku wprowadzenia zmiany w warunkach występowania tego czynnika |
czynników o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
Lp. | Wartości stężeń | Częstotliwość badań i pomiarów |
1 | Powyżej 0,5 wartości NDS | Co najmniej 1 raz na 3 miesiące |
2 | Powyżej 0,1 do 0,5 wartości NDS | Co najmniej 1 raz na 6 miesięcy |
3 | Zmiany | W każdym przypadku wprowadzenia zmiany w warunkach występowania tego czynnika |
Czynniki rakotwórcze
• w razie zatrudniania pracownika w warunkach narażenia mi działanie substancji i czynników rakotwórczych pracodawca jest zobowiązany zastępować te substancje i czynniki mniej szkodliwymi dla zdrowia lub stosować inne dostępne środki ograniczające stopień tego narażenia,
• pracodawca jest obowiązany rejestrować wszystkie rodzaje prac w kontakcie z substancjami i czynnikami o działaniu rakotwórczym, a także o prawdopodobnym działaniu rakotwórczym.
Ustawa Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974 r.:
(tekst jednolity : Dz. U. z 1988 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
Substancje mutagenne
Substancje i preparaty, które przyjmowane drogą pokarmową, wchłaniane drogą oddechową lub przez skórę mogą być przyczyną dziedzicznych wad genetycznych lub wzrostu częstotliwości jego występowania (Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 4 września 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów i sposobu kwalifikacji substancji i preparatów chemicznych
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 1 grudnia 2004 r. w sprawie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy (Dz.U. z 2004 r. nr 280, poz. 2771)
Stężenie czynników szkodliwych dla zdrowia (związki chemiczne i pyły)
• Najwyższe Dopuszczalne Stężenie (NDS) - ustalone jako średnie ważone- którego oddziaływanie na pracownika w ciągu 8-godzinnego czasu pracy 40-godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy, przez okres jego aktywności zawodowej nie powinno spowodować ujemnych zmian w stanie jego zdrowia i w stanie zdrowia jego przyszłych pokoleń.
• Najwyższe Dopuszczalne Stężenie Chwilowe (NDSCh) - ustalone jako wartości średnie - które nie powinny spowodować ujemnych zmian w stanie zdrowia pracownika oraz w stanie zdrowia jego przyszłych pokoleń, jeżeli utrzymuje się w środowisku pracy nie dłużej niż 30 minut w czasie zmiany roboczej.
• Najwyższe Dopuszczalne Stężenie Pułapowe (NDSP) - stężenie, które nie może być, ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia pracownika ,przekroczone w żadnym momencie.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 17 czerwca 1998 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy /Dz.U.Nr.79,poz.513/
Rodzaje Pomiarów
- Hałas
wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, uciążliwe lub szkodliwe dźwięki oddziałujące na zmysł i narząd słuchu, na pozostałe zmysły oraz części organizmu człowieka.
Wartości:
1) dla poziomu ekspozycji na hałas odniesionego do 8–godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy lub poziomu ekspozycji na hałas odniesionego do tygodnia pracy – wartość NDN wynosi 85 dB;
2) maksymalny poziom dźwięku A nie może przekroczyć 115 dB;
3) szczytowy poziom dźwięku C nie może przekroczyć wartości 135 dB.
Szczególną ochroną przed hałasem w środowisku pracy są objęci młodociani oraz kobiety w ciąży.
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne (Dz. U. 2005, nr 157, poz. 1318)
- drgania,
Drgania mechaniczne (wibracje) - niskoczęstotliwościowe drgania akustyczne rozprzestrzeniające się w ośrodkach stałych i przekazywane do organizmu pracownika przez określoną część jego ciała będącą w bezpośrednim kontakcie z drgającym ośrodkiem ( źródłem drgań). W procesie pracy, w sposób niezamierzony, są przenoszone drogą bezpośredniego kontaktu z drgającym źródłem do organizmu pracowników i mogą wywierać ujemny wpływ na ich zdrowie, doprowadzając niejednokrotnie do trwałych zmian chorobowych
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne (Dz. U. 2005, nr 157, poz. 1318)
- czynniki chemiczne i zapylenie
W szczególności narażenie na czynniki chemiczne i pyły mogą być narażeni pracownicy zatrudnieni m.in. przy wytwarzaniu klejów, farb, tworzyw sztucznych, zapraw, środków czystości, produktów leczniczych a także pracownicy stolarni oraz pracownicy budowlani.
Substancje chemiczne w powietrzu na stanowiskach pracy występują w postaci gazów, par, cieczy lub ciał stałych. W warunkach narażenia zawodowego wchłanianie substancji zachodzi przede wszystkim przez drogi oddechowe, ale również przez skórę i z przewodu pokarmowego.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych.
- oświetlenie
W pomieszczeniach stałej pracy należy zapewnić oświetlenie dzienne. Oświetlenie dzienne na poszczególnych stanowiskach pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac i wymaganej dokładności oraz powinno spełniać wymagania określone w PN. Niezależnie od oświetlenia dziennego w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z PN.
- 25-29 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.)
- mikroklimat
To warunki cieplne miejsca pracy człowieka. Przepisy stanowią, że pracownik powinien mieć zapewniony tzw. komfort cieplny (równowagę cieplną), na który wpływa oczywiście bardzo wiele czynników. Wśród nich znaleźć można parametry otaczającego powietrza: temperatura, wilgotność względna, prędkość ruchu, promieniowanie cieplne, ciśnienie atmosferyczne, ale także aktywność fizyczną, metabolizm czy parametry odzieży.
- 30-38 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.)
12.Spis stosowanych substancji niebezpiecznych, mieszanin niebezpiecznych,
substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie.
+ karty charakterystyk używanych i stosowanych substancji chemicznych
Na podstawie ustawy Kodeks pracy (t.j. Dz.U. 2016 poz. 1666 z późn. zm.) Art. 220 § 1. Niedopuszczalne jest stosowanie materiałów i procesów technologicznych bez uprzedniego ustalenia stopnia ich szkodliwości dla zdrowia pracowników i podjęcia odpowiednich środków profilaktycznych.
Zgodnie z art. 221 § 2 Kodeksu pracy, aby w zakładzie prac można było stosować substancje niebezpieczne, mieszaniny niebezpieczne, substancje stwarzające zagrożenie lub mieszaniny stwarzające zagrożenie trzeba posiadać aktualny spisu tych substancji i mieszanin oraz karty charakterystyki, a także opakowania zabezpieczające przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem. Poza nałożeniem tych obowiązków ustawodawca nie określił jednak jak wzoru spisu niebezpiecznych substancji chemicznych stosowanych w zakładzie pracy.
Karta charakterystyki jest powszechnie przyjętą i skuteczną metodą dostarczania informacji dotyczących substancji i mieszanin we Wspólnocie i stała się integralną częścią systemu w ramach
ROZPORZĄDZENIA (WE) NR 1907/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE.
- Rodzaje wykonywanych przeglądów w budynkach , pomieszczeniach pracy oraz terminowość :
- przeglądy urządzeń oraz sprzętu przeciwpożarowego
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym wszystkie urządzenia przeciwpożarowe oraz podręczny sprzęt gaśniczy podlegają okresowym przeglądom zgodnie z wytycznymi producenta, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
Lp | Rodzaj Systemu ( usługa) | Częstotliwość |
1 | System Oddymiania | Raz na 1 rok |
2 | System Sygnalizacji Pożaru | Raz na kwartał |
3 | Drzwi Przeciwpożarowe | Raz na 1 rok |
4 | Bramy Przeciwpożarowe | Raz na 1 rok |
5 | System Wykrywania Gazu | Raz na 1 rok |
6 | Hydranty Wewnętrzne | Raz na 1 rok |
7 | Hydranty Zewnętrzne | Raz na 1 rok |
8 | Gaśnice, Agregaty | Raz na 1 rok |
9 | Oznakowania Bezpieczeństwa | Na bieżąco |
10 | Oświetlenie Awaryjne | Raz na 1 rok |
11 | Przeciwpożarowy Wyłącznik Prądu | Raz na 1 rok |
- przeglądy instalacji elektrycznej oraz przeglądy elektryczne maszyn
Wstęp Badania instalacji elektrycznych niskiego napięcia oraz zasilanych przez nie urządzeń elektrycznych odgrywają istotną rolę dla oceny ich stanu technicznego pod względem niezawodności eksploatacji i bezpieczeństwa użytkowania.
Czasokresy pomiarów eksploatacyjnych instalacji i urządzeń elektrycznych
Lp | Rodzaj pomieszczenia | Okres czasu pomiędzy sprawdzaniem | |
rezystancji izolacji | skuteczności ochrony przeciwporażeniowej | ||
1 | O wyziewach żrących | nie rzadziej niż co 1 rok | nie rzadziej niż co 1 rok |
2 | Zagrożone wybuchem | nie rzadziej niż co 1 rok | nie rzadziej niż co 1 rok |
3 | Otwarta przestrzeń | nie rzadziej niż co 5 lat | nie rzadziej niż co 1 rok |
4 | Bardzo wilgotne o wilg. ok. 100% i przejściowo wilgotne 75 do 100% | nie rzadziej niż co 5 lat | nie rzadziej niż co 1 rok |
5 | Gorące o temperaturze powietrza ponad 35o C | nie rzadziej niż co 5 lat | nie rzadziej niż co 1 rok |
6 | Zagrożone pożarem | nie rzadziej niż co 1 rok | nie rzadziej niż co 5 lat |
7 | Stwarzające zagrożenie dla ludzi (ZL I, ZL II i ZL III) | nie rzadziej niż co 1 rok | nie rzadziej niż co 5 lat |
8 | Zapylone | nie rzadziej niż co 5 lat | nie rzadziej niż co 5 lat |
9 | Pozostałe nie wymienione w p. 1-8 | nie rzadziej niż co 5 lat | nie rzadziej niż co 5 lat |
- przeglądy kominowe
Kontrola przewodów kominowych odbywa się na podstawie prawnej zapisu art. 62.1C ustawy "Prawo Budowlane" (Dz. U. Nr 207 poz. 2016 z późniejszymi zmianami).
Kontrola powinna być przeprowadzona w sposób zapewniający uzyskanie wszelkich informacji służących do określenia sprawności przewodów kominowych oraz podłączeń i możliwości ich bezpiecznego użytkowania przez czas wskazany w ustawie.
Kontroli podlegają wszystkie przewody kominowe obiektu:
- dymowe,
- spalinowe,
- wentylacyjne
Na podstawie art. 62 ust. 1 prawa budowlanego wynika obowiązek aby raz w roku skontrolować sprawność przewodów wentylacyjnych, dymowych oraz spalinowych .
- przeglądy budynków
Obiekty budowlane, w których znajdują się pomieszczenia pracy, powinny spełniać wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca jest zobowiązany:
•zapewnić, aby budowa lub przebudowa obiektu budowlanego, w którym przewiduje się pomieszczenia pracy, była wykonywana na podstawie projektów uwzględniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, pozytywnie zaopiniowanych przez uprawnionych rzeczoznawców, zgodnie z odrębnymi przepisami.
•utrzymywać obiekty budowlane i znajdujące się w nich pomieszczenia pracy, a także tereny i urządzenia z nimi związane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
•zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników.
Ustawa Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974 r./tekst jednolity Dz. U. z 1998 r Nr.21, poz.94 z późn. zm./
Z art. 62 p.b. wynika, że obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli okresowej, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego
- Służba bezpieczeństwa i higieny pracy
Art. 23711.§ 1. Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej „służbą bhp", pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:
1) zatrudnia do 10 pracowników albo
2) zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
- 2. Pracodawca – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, o którym mowa w § 1, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby.
- 3. Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań tej służby, nie mogą ponosić jakichkolwiek niekorzystnych dla nich następstw z powodu wykonywania zadań i uprawnień służby bhp.
- 4. Właściwy inspektor pracy może nakazać utworzenie służby bhp, albo zwiększenie liczby pracowników tej służby, jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi.
- 5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy zakres działania, uprawnienia, organizację, liczebność i podporządkowanie służby bhp,
2) kwalifikacje wymagane do wykonywania zadań służby bhp.
W razie pytań lub zainteresowania współpracą jesteśmy do Państwa dyspozycji pod numerem : 602 776 556
Zapraszamy do współpracy
Najnowsze komentarze